Winnaar Kunstprijs van Buggenhout ‘Digital Artist’

Terug naar alle events

Zaterdag 5 oktober vanaf 16 u.

Raadzaal gemeentehuis in Buggenhout (Nieuwstraat)

Kunstenaar: Omery De Zutter
Titel: Thesmophoria Garnering

Een historisch gebouw uit 1568 werd gelaserscand en in digitale oneindigheid geplaatst. Zo werd een nieuw ankerpunt gevormd tussen de fysieke realiteit van het gebouw en de ongelimiteerde potentie van de digitaliteit. Beide contexten smelten samen tot een nieuw visueel geheel. Het historisch gebouw zoals het staat, met zijn opeengestapelde rijkdom aan tijd, draagt nu zijn eigen oneindigheid.

Meer uitleg over het winnende werk:

Een historisch gebouw werd volledig gelaserscand en digitaal vereeuwigd. Waar de fysieke structuur ooit zou vergaan, werd nu een digitale continuïteit gecreëerd – een virtueel evenbeeld dat verder reikt dan de vergankelijkheid van steen. Vanuit dit digitale fundament werd onderzoek gedaan, wat uiteindelijk vorm kreeg in een uniek kunstwerk. Dit werk brengt een visuele dialoog tot leven tussen de historische waarde van het erfgoed en de grenzeloze mogelijkheden van de digitale eeuwigheid.

Dit kunstwerk belichaamt een diepe bewondering en respect voor zowel het tastbare erfgoed dat ons omringt als de oneindigheid die de digitale wereld ons biedt. Erfgoed is gebonden aan de wetten van tijd en ruimte. Een baksteen, gevormd door de geschiedenis, is uniek in zijn bestaan: het draagt de sporen van zijn tijd, zijn plek, zijn materiaal. Verlies je het, dan is het voor altijd verdwenen. Dat is de kracht – en kwetsbaarheid – van ons erfgoed.

In de digitale wereld gelden die beperkingen niet. Hier kunnen we elke baksteen, met al zijn eigenschappen, nauwkeurig repliceren. We kunnen zelfs nieuwe bakstenen creëren binnen de grenzen van de oude. In deze digitale ruimte heerst oneindigheid: tijd, plaats en materie worden fluïde, nieuwe mogelijkheden ontstaan. Maar deze digitale oneindigheid kan vluchtig aanvoelen, omdat ze slechts bestaat naast onze fysieke realiteit – zonder een scherm of toestel verdwijnt ze, alsof ze nooit heeft bestaan.

Het kunstwerk verbindt beide werelden. Het smelt de materiële en digitale realiteiten samen tot een ervaring waarin de gelaagde geschiedenis van het gebouw niet alleen zichtbaar blijft, maar ook digitaal voortleeft in eeuwigheid. Het erfgoed, gevangen in de stroom van tijd, krijgt een nieuw leven in de oneindige ruimte van het digitale. Een ankerpunt tussen verleden, heden en een toekomst zonder grenzen.